Du er her:

Teori

Denne guide er en vejledning i de generelle ting, som der er vigtige at vide, når man skal bogføre løn. Guiden er delt op i to dele, da der er forskel på at udbetale løn til ansatte og ejere af selskaber (IvS, ApS og A/S) og løn til ejere af personligt ejet virksomheder. (EMV, PMV og I/S)

Dette er guiden for følgende lønmodtagere:

  • Ejere af enkeltmandsvirksomheder (EMV)
  • Ejere af personlig mindre virksomhed (PMV)
  • Interessentskaber (I/S)

Første del finder du her:

Bogføring af løn

Hvordan virker løn i EMV

Det gode ved denne type løn er, at den er super nem at bogføre og udbetale. Det eneste du skal gøre, er at beslutte dig for, hvor mange penge du gerne vil have udbetalt også overføre dem.

Normalt når man betaler løn, så skal man beregne skat osv. og sørge for at få det indbetalt, men det er ikke tilfældet hvis du er ejer af en personligt ejet virksomhed. Her sker magien nemlig når det bliver årsregnskabstid, da overskuddet, hvis man ikke gør andet, er din løn i virksomheden.

Omsætning 500.000
Udgifter 300.000
I alt 200.000
Din løn 200.000

Skatten får du så en regning på efterfølgende, når det hele er gjort op i forbindelse med årsregnskabet og selvangivelsen.

Overskud / din løn: 200.000
Skat 38% 76.000
Udgift i alt 276.000

Så med mindre der bliver gjort andet, så skal du altså betale alt skat på din løn af en omgang. Det er dog muligt at oplyse det forventet overskud (læs din løn) på forskudsopgørelsen også sender SKAT en opkrævning hver måned på deres del.

Skat 76.000
Pr måned 6.333

Igen ud over betalingen, så er ovenstående revisors problem og der er nogle måder man kan sørge for, at hele overskuddet ikke bliver til løn, men det behandler jeg ikke i denne guide.

Eksempel:

Dette eksempel dækker over, hvordan man bogfører en løn udgift i en personligt ejet virksomhed.

Alt hvad du skal gøre, er at flytte pengene fra banken også til en særlig konto som hedder mellemregning.

Bilag Dato Tekst Beløb Konto Modkonto
1 31/01-17 Hævet privat 20.000 Mellemregning Bank

Som altid med løn, så er der ingen moms involveret.

Mellemregningen er den konto man i en personligt ejet virksomhed bruger til at holde styr på, hvor meget ejer har hævet og skudt ind i virksomheden. Er der tale om et I/S så opretter man en mellemregning på hver af deltagerne.

Bogføring af løn – enkeltmandsvirksomheder
Indholdsfortegnelse